Zoekmachine optimalisatie staat geen dag stil, ook het algoritme van Google niet. Zoals het er nu uit ziet wil Google in Mei 2021 de Google Core Web Vitals voorzien van een update. Deze update gaat vooral de bezoekers van Google voorzien van meer luxe zeg maar.

Wat is Core Web Vitals?

Google Core Web Vitals in het kort wat houd het in?
Hoofdpunten van Core Web Vitals zijn gebruikerservaring die worden meegenomen in de ranking factor van de website.

De Core Web Vitals bestaat tot nu toe uit drie metrics zeg maar.
Deze zullen waarschijnlijk in de toekomst zeker uitgebreid worden naar meer.

De drie metrics op dit moment zijn:

  • CLS Cumulative layout Shift
  • FID First Input Delay
  • LCP Largest Contentful Paint – Meet de snelheid van je website van het begin tot het einde van de pagina.

Deze drie even snel samengevat hebben vooral betrekking op de gebruikerservaring van de bezoeker op de website. Denk hierbij vooral aan de laadsnelheid van de site. Maar ook de reactie tijd waarop de website reageert vanaf de webserver. Tevens wordt de pagina beoordeeld op de bewegende delen denk hierbij aan advertenties, afbeeldingen die het beeld inschieten. Ook bij het vooraf laden kan er op het laatste moment nog even een afbeelding opzij schuiven. Wat nu net niet de bedoeling is
Je website krijgt dan een score per metric toegewezen die bestaat uit Good, Needs improvement of Poor. In het Nederlands is het dan Goed, Heeft verbetering nodig en slecht.

Je hebt nu hopelijk een idee gekregen wat Google Core web Vitals inhoud.

Website laadsnelheid

De update van het tweede kwartaal houd in dat de snelheid van de websites een nog belangrijker factor gaat spelen in de zoekresultaten. Alles gaat volledig draaien om de gebruiksvriendelijkheid van de bezoeker. Dit houd in nog snellere webpagina’s voorschotelen aan de bezoeker. Een verandering die ook steeds meer en meer belangrijker gaat worden is de weergave en en gebruiksvriendelijkheid op de smartphone.
We browsen allemaal de hele dag op de smartphone waarvan de meerderheid meer op een mobiele apparaat dan een laptop of desktop computer. Hierdoor worden mobiele apparaten steeds belangrijker vandaar de term ook mobile first.

Via PageSpeed Insights kun je ook jouw website meten.

Google Core Web Vitals Page Speed Web Triggers

Mobiele apparaten
Google wil graag dat de web ervaring op mobile apparaten waaronder de smartphone uitstekend geregeld is. Duidelijke en snel ladende pagina’s zijn een vereiste. Google wil niet graag dat een bezoeker een website bezoekt die goed rangschikking en hoog scoren in de resultaten een slecht geoptimaliseerde pagina toont aan de mobiele bezoeker.

Ondanks dat de snelheid dus nog een belangrijkere rol gaat spelen blijft relevant content is King nog steeds de belangrijkste factor.

Het wordt wel duidelijk dat Google niet alleen relevante content wil. Ook snelle voorgeschotelde webpagina’s en goed functionerende interfaces beter in de zoekresultaten wilt gaan ranken. Uiteindelijk komt dit allemaal ten goede aan de bezoeker, die hier juist de voordelen weer uithaalt. Wie wil er nu niet graag bediend worden met een snelle layout die in een keer een goede weergave geeft?